Van de Azoren naar Madeira – Porto Santo – Graciosa – Lanzarote

De Zuidkust van Madeira

Het was een mooie dag om te vertrekken, vrijdag 23 september, strak blauwe lucht en samen met onze NL vrienden van de Ocean Goose en onze Belgische vriend met zijn zeilboot Begerto, hebben we rond 9.00 uur het ruime sop richting Madeira gekozen, om precies te zijn naar Porto Santo. Porto Santo is een klein eiland ten Noord Oosten boven Madeira.

Bij het verlaten van de haven in Villa do Porto op Santa Maria, werden we verrast met enorme swell en was het behoorlijk schommelen geblazen. Eenmaal op zee was dit voorbij en met ruime wind uit het Noord Oosten rond kracht 4-5, zeilend onder vol tuig begon onze 4-5 daagse trip. De eerste dag gingen we als een speer door het water en klokte de eerste 24 uur 150 mijl op het log, super gewoon. Helaas nam de windkracht de tweede dag af en dat was ook zondag de hele dag het geval. Zondag avond nam de wind toe en draaide naar het oosten met als gevolg een aan de windse koers, enorm hakken tegen de wind in, niet fijn. Gezien de toename van de wind en de nog ruim 150 mijl te gaan naar Porto Santo zat het Coen niet lekker. Hij kon niet in slaap komen tijdens zijn slaapmoment van 00.00-04.00 uur, en rond 03.00 uur nam hij het besluit om uit te wijken naar de zuidkant van Madeira, de luwte opzoeken en naar de haven van Caletha te gaan. Achteraf hebben we ( Coen) een zeer goed besluit genomen aangezien rond het eiland Porto Santo een wind was toegenomen, kracht 6-7 met uitschieters naar 8. Toen we eenmaal in de luwte van het eiland Madeira waren gekomen, nam de wind af en konden we rustig om 23.00 uur maandagavond 26 september de haven binnenlopen na 476 mijl te hebben gevaren. De Ocean Goose had al aangelegd en ze hebben ons verrast met een fles champagne, samen te proosten op onze 4 daagse tocht en op onze goed oversteek. Onze Belgische vriend Begerto is doorgevaren naar lanzarote.

De volgende dag zijn we informatie gaan inwinnen omtrent een Lavado wandeling en s’ middags heerlijk gaan zwemmen in zee. De wandeling begon hoog in de bergen bij Ponto do Sol, alwaar we zijn afgezet door een taxichauffeur, die ons onderweg veel vertelde over het eiland. Een opmerkelijk feit is dat er 223 tunnels zijn op het toch wel kleine eiland, heel bijzonder.

Smalle muurtjes en flinke afgrond rechts

De wandeling was fantastisch, wandelend langs een Lavado, waar we over een muurtje moesten lopen van nog geen 60 cm breed en rechts een steile afgrond. Onderweg verrast door een mooie waterval en een onverlichte tunnel van een paar honderd meter lang. Met onze meegenomen zaklantaarn was het zicht goed in de tunnel.

Overal bananenpercelen

Wandelend naar beneden door bananenpercelen en prachtige huizen en overal mooi uitzicht op de rustige blauwe zee. Een tussenstop van 2 dagen in Funchal, door gevaren naar de Baia D’Arbre, in het oosten van Madeira.

14741747_10207270316296753_793225582_n

De Wildeman – 2e boot van boven

Samen met nog enkele andere boten hebben we er een nacht gelegen. Aangezien er toch wel wat swell was en we flink aan het zwaaien waren, ons Zweeds lunch ankertje vanachteren uitgegooid. De volgende dag was het een hele klus om dit anker los te krijgen. Het ankertje had zich goed ingegraven en toen we het eindelijk los hadden bleek het flink verbogen te zijn. Maar, we lagen als een huis en het zwaaien van de boot was flink minder.

Porto Santo in de verte

De tocht naar Porto Santo was helaas motoren aangezien we wind op de kop hadden. Met een mooie plek in de haven de volgende dag een wandeling gedaan, waarbij we prachtige rotsformaties onderweg tegenkwamen en hele mooie vergezichten over de zee.

Overal prachtige uitzichten

Veel cactus planten en van de cactusvijg lekker smoethies maken

cactusvijgen

Porto Santo is een klein vulkanisch eiland ten noorden van Madeira met een prachtig strand aan de zuid zijde van het eiland. We hebben dan ook vaak een heerlijke duik in het zeewater genomen.

Prachtig zandstrand ten zuiden van het eiland

Na 3 weken diende zich een goed weergat aan, dus tijd om ons klaar te maken voor de overtocht naar Graciosa ( een klein eiland boven Lanzarote)

20161020-200618

De zee was hier wat onrustig, verderop heel rustig en heerlijk langs het strand gewandeld

De wind zou na enkele dagen zuid zijn en dan zou het niet mogelijk zijn naar Graciosa te zeilen. Zaterdag rond 10.00 uur zijn we vertrokken, westen wind kracht 5 met 1 rif in het Grootzeil en Genua. We hadden de stuurautomaat aan en na 4 uur gaf deze problemen, een gekraak van jewelste, niet goed dus. Aangezien de Aries niet goed functioneerde, toch maar geprobeerd deze aan het werk te zetten, we moesten nog ruim 200 mijl zeilen en we zaten er niet op te wachten om deze afstand met de hand te sturen. Wonder boven wonder deed de Aries zijn werk, het roerblad bleef gelukkig goed vast zitten en stuurde goed. De eerste nacht nam de wind af naar kracht 1-2 . Vanaf 3.00 uur de motor aangezet met een hoekje grootzeil, bij daglicht was het grijs en weinig wind. Gelukkig nam de wind rond 8.00 uur weer toe WZW kracht 4 dus de Genua vol uit en grootzeil nog klein hoekje. De wind nam verder toe ZW kracht 5, dus 2 riffen in het grootzeil en Genua en de Aries weer aan het werk. Helaas tijdens die dag is het roerblad van de Aries 2 keer omhoog gekomen, dus geen besturing. De borging van het roerblad is niet goed, veroorzaakt door de aanvaring tegen de Aries van een Fransman in de haven van Horta. Coen moest achter op het trapje van de boot klimmen, vastgelijnd natuurlijk, proberen de borging weer goed vast te maken. Wat waren het spannende momenten.

Het eiland Graciosa met de typische witte huisjes

Maandag rond 19.00 uur kwamen we na 257 mijl aan in de haven van Graciosa waar we een mooi plekje kregen toegewezen. We waren voor de verwachte storm uitgezeild, de dagen erna kregen we flink wat regen en onweer over ons heen. Goed vastliggend hebben we de storm zonder problemen doorstaan. Na 2 dagen Graciosa, vertrokken naar Lanzarote. Onderweg werden we verrast door een diesel lucht, lekkage bij de motor. We zijn nu in Arrecife waar we hopelijk geholpen kunnen worden en dat het probleem structureel wordt opgelost.