14 t/m 22 mei 2015
Het is alweer even geleden dat we op Sint Maarten waren. Aan de zuid kant is het Nederlands deel en aan de noord kant het Franse deel; St Martin. We zijn de Simpson Bay Lagoon binnen gevaren via de Nederlandse Bascule brug. In de lagoon zijn o.a. enkele watersportwinkels. Met onze boot konden we heel dicht bij Island Water World aanleggen zodat we de klussen makkelijk vanaf de kant konden doen.
We kwamen op Hemelvaartsdag aan en de haven was niet bemand, dus we konden niet vragen waar we aan konden leggen. We zijn aan de kopsekant van de meldsteiger bij Island Water World gaan liggen zodat we makkelijker aan boord konden komen, echter de volgende ochtend werden we door een medewerkster aangesproken met de mededeling dat het de duurste ligplaats was van de marina n.l. $ 72,00 per nacht. Dat was behoorlijk schrikken omdat we zo’n dure ligplaats nog niet waren tegen gekomen en dat het behoorlijk boven ons budget was. Coen is gaan praten met als gevolg dat we de helft maar hoefden te betalen.
De volgende dag opzoek naar iemand die ons kon helpen met de koelkast. We hebben 2 Jordaniërs ( koelkast specialisten) in de arm genomen en zij hebben ons geholpen met het repareren van de koelkast. Een nieuwe koelkast unit is geplaats met als resultaat; een goed werkende koelkast. Geen gesleep meer met ijsblokjes en een koelruimte vol met smeltend ijswater. De ijsklontjes was een goede tijdelijke oplossing, maar met de warme temperaturen in de Carieb ( gemiddeld 33 graden) niet echt ideaal.
St Maarten staat bekend om zijn aanvliegroute vlak over het strand, dus wij natuurlijk ook naar Maho Bay en een drankje gedronken bij de Sunset Bar om het spektakel te kunnen aanschouwen. Ongelooflijk hoeveel mensen er waren, vooral veel Amerikanen. Vele waren aan het zwemmen in de zee, lagen onder de parasol op het strand en andere stonden met hun camera’s start klaar. Ook wij wilde het spektakel mee maken, mede omdat er om 11.00 uur een KLM toestel boeing 747 ‘ The Flying Dutchman’ zou komen. De boeing vloog zeer laag over, zeer indrukwekkend. We besloten te wachten op het vertrek van het KLM toestel.
De motoren werden gestart en de “Blast” van de motoren was ongelooflijk. De kracht van deze 4 turbines achter deze machine is enorm en blaast alles volledig weg, dus achter het hek staan is levensgevaarlijk. Het was mega om dit mee te maken, maar tegelijker tijd ook wel absurd zo dicht bij het strand. Het Nederlandse deel vonden wij een grote commerciële kermis. Winkeltjes, supermarkten ( chinees), uitgaansgelegenheden, Casino’s, bars en vele hotels e.d. Uit alles blijkt dat de Simpson Bay Lagoon is ingesteld op mega zeiljachten en mega mega motorjachten. Wij met onze 36 voet vallen helemaal in het niet in deze lagoon.

De mega motor boten met hun enorme PK’s achterop. Op stalen balken omhoog want de onderkant mag niet vies worden.
Het werd tijd om naar de Baie De Marigot op St Martin ( Franse kant van het eiland ) te gaan. We waren weer in Frankrijk, lekkere croissants, chocolade broodjes, Franse kaas en heerlijke Franse wijn. Wat wil een mens nog meer. Helaas hebben we niet echt kunnen genieten van de Franse kant omdat Coen zwaar verkouden werd en zich niet lekker voelde. Aangezien we een meerdaagse zeiltocht voor de boeg hadden ( naar Bonaire) was het belangrijk dat hij goed zou opknappen voordat we aan de reis zouden beginnen.
Zaterdag 23 mei zijn we samen met de Puff vertrokken. Sint Maarten is ons niet zo bevallen, te commercieel en te toeristisch. We hebben helaas niet alles kunnen zien. Wellicht waren er vast mooie plekjes die we achteraf beslist hadden moeten gaan bekijken. Dan was ons beeld van Sint Maarten en St Martin vast positiever geweest.