Grenadines en St Vincent

4 t/m 22 maart 2015

De Grenadines vormen als archipel samen met St. Vincent een apart land met een eigen vlag, status en bestuur. Dit betekent dus weer uitklaren op Grenada, ware het niet dat Carriacou, een eiland net boven Grenada, deze faciliteit ook nog kent. Dus eerst nog vanuit St. Georges naar Tyrell Bay op Carriacou.

Op 4 maart koos de Wildeman daarom weer het ruime sop en verlieten wij onze ankerplek voor St. Georges. Al gauw bleek dat dit tochtje scherp, hoog aan de wind zou verlopen, zo niet binnen de wind. De Engelsen praten dan over een bumpy koers. Golven van ongeveer 3 meter en veelal wind tegen. Bovendien flink wat buiswater en regelmatig stroom tegen. Uiteindelijk besloten we daarom de motor bij te zetten en zo al motor zeilend met 3 riffen, de tocht voort te zetten naar Tyrrell Bay op Carriacou. Dit is een flinke baai, waar desondanks ca. 90 andere jachten lagen geankerd. Onze Zwitserse vrienden troffen we daar ook weer en al snel konden we met een biertje de dag met elkaar doornemen. In Grenada hadden we ons goed voorbereid op een langere periode van ankeren. Onze voorraden waren goed aangevuld, watermaker regelmatig gedraaid en middels de windgenerator en de zonnepanelen de accu’s weer geheel opgeladen.

De volgende dag uitklaren voor Grenada in Tyrrell Bay en eigenlijk voor de eerste keer ervaren dat ambtenaren ook hier zeer onvriendelijk kunnen zijn, geduld, beleefd blijven en geen onnodige grappen maken. Wij vonden dit eiland niet zo geweldig en daarom kostte het weinig moeite het anker te lichten en de steven te richten op Union island, richting de Tobago Cays. Hoog aan de wind en het laatste gedeelte motorzeilend bereikten we samen met onze Zwitserse vrienden, Clifton op Union Island.

Dit dorp kijkt al uit op de Tobago Cays, maar vormde voor ons de ideale plek om in te klaren. Het ligt aan de oostzijde en weliswaar vol in de heersende Oost-Noordoostelijke winden achter een rif. Het azuurblauwe water lacht je hier aan alle kanten al toe. Een schitterende kitte-surf plek met halve wind, op volle snelheid langs het rif, Joost mag het weten! Hier moet je echt naar toe. Met 50 meter ketting lig je hier op zich prima, maar met de wind vol op de klop, is 1 dag en nacht lang genoeg.

Voor anker bij Clifton

Denkende aan het voorval van de Batjar, krijg ik de koude rillingen, een onbemand schip met een losgeslagen anker is hier echt rampzalig. Zij hebben ongelooflijk veel geluk gehad. Het inklaren voor de Grenadines verliep niet geheel vlekkeloos; wat namen in een paspoort soms al niet kunnen veroorzaken, in ieder geval deed deze dame haar werk zeer nauwgezet en controleerde alles! Verder groente, fruit en vlees ingeslagen en een data c.q. telefoonkaart aangeschaft.

De volgende morgen gezamenlijk via de zuid kant van Union Island vertrokken naar de Chatham Bay aan de oostzijde oftewel de lijzijde van het eiland. Prachtig en eigenlijk een verademing, lekker rustig, kristalhelder water, prachtig snorkelen, zwemmen, chillen en wat al niet meer. Hier betekende het anker ophalen een prachtige plek verlaten en het vervolgens een speciale plek in je hart geven.

Chatham Bay, de Wildeman ligt rechts, net niet te zien

Als je naar de Cays wilt en langdurig wilt ankeren is genoeg water en proviand wel een zekere voorwaarde, ondanks onze (kleine) watermaker. Dus eerst nog een dagje weer samen met onze Zwitserse vrienden naar de Saline Bay op het eiland Mayreau. Een baai met een mooi strand, maar behoorlijk open naar zee en dus last van swell. Hier hebben we weer inkopen gedaan en water gebunkerd, waarmee we overigens voor het eerst flink zijn belazerd. Het leek allemaal heel vriendelijk en eerlijk, maar we zijn hier ordinair getild.

Desdanks hadden we uiteindelijk de tanks weer goed gevuld en hebben we flink bijgedragen aan de economie van het eiland, in ieder geval bij “ onze” Arthur.

Saline Bay

We zijn er inmiddels ook achter dat het gebruik van een watermaker wel aan regels is gebonden. In eerste plaats zo veel mogelijk gebruiken, dit betekent dagelijks minimaal spoelen en testen. Als je vervolgens gaat watermaken vooraf en achteraf weer testen en proeven. Op tijd het voorfilter vervangen en checken op eventuele lekkage. Verder mag er geen lucht in de leidingen aanwezig zijn. Niet gebruiken in havens en altijd opletten of er geen vervuiling van welke aard dan ook te bespeuren is. Tenslotte kijken of het watermaken past in het energie schema van dat moment ( 4-5 A per uur) We draaien gemiddeld 5 kwartier voor ca. 7 liter schoon drinkwater.

Handig vinden wij om minimaal een 5-liter waterfles dagelijks te vullen. O ja, zo’n waterfles is ook erg handig voor het vuile wc papier, wat immers niet door de wc gespoeld kan worden.

De volgende dag eindelijk naar de Tobago Cays, een prachtige dag , met een straffe bries ( NO 5). Het aanlopen en het passeren tussen de eilanden Petit Rameau en Petit Bateau is op zichzelf al een belevenis. Water in alle kleuren blauw die je maar kan verzinnen tegen de achtergrond van groen, bruin, met veel zon en prachtige kleine wolkformaties. Zo varende kom je dan de Cays binnen en heb je zicht op het eiland Baradel en Petit Tabac achter het schitterende en adembenemende Horseshoe Reef. Binnen de kortste tijd hadden we al schildpadden naast de boot en vonden we een meerboei aan de rand van het schildpadden water achter Baradel.

Tobago Cays

Prachtige kleuren blauw water

Een verblijf hier mag eigenlijk niemand missen, te mooi om waar te zijn, een sprookje, een Bounty eiland, een natuurwonder, een kleurenpallet om nooit te vergeten en voor altijd in je hart op te sluiten. Een plek waar je ooit nog een keer naar toe zult willen gaan. Hier hebben we ons hart kunnen ophalen met snorkelen tussen de schildpadden. Ik heb ruim een half uur met een grote groene zeeschildpad mee kunnen zwemmen, bewust van elkaars aanwezigheid maar zonder angst en geheel in harmonie en schoonheid met elkaar. Regelmatig keken we elkaar aan en dachten we wellicht beide, het is goed zo……

Het kon bijna niet mooier, maar met het bericht van de geboorte van onze kleinzoon Jasper wisten we het zeker, dit was een plaats en een moment om nooit meer te vergeten!

Onze boatboy Haitlon op zijn bootje More Time, regelde voor ons op de 2e dag ’s avonds een BBQ op het strand van Petit Bateau met gegrilde lobster ( kreeft) , rijst, groente en bananencake als dessert.

Met onze Zwitserse vrienden Lobster eten

De volgende dagen waren hier zo maar voorbij en voor we het wisten waren we, overladen met herinneringen, op weg naar Bequia, , met een schitterende oostenwind en vol tuig. Een echte zeildag in een Caribisch omgeving, blue water cruising in optima forma. Bequia, een eiland vol leven, aardige mensen, veel kleur, muziek en reuring. Het afscheid van onze Zwitserse vrienden hier, viel ons zwaar, veel hebben we samen opgetrokken, gepraat en gelachen. Maar we zien elkaar ergens en op een bepaald moment vast weer. Het ga jullie goed en fair winds!

Zicht op de baai in Bequia

De volgende dag troffen we nog Lilian en Eltjo van de Win2 Win, veel kunnen delen en bijpraten onder het genot van zelf gebakken soesjes en ’s avonds een borrel.

De reis naar St. Vincent was wederom een schitterende zeildag, vol tuig, ruim aan de wind tot zelfs bakstag, onder een heerlijke zon in een prachtige blauwe hemel en azuurblauw zee.

Op weg naar Wallilabou Bay oftewel Port Royal oftewel Pirates of the Caribean. Een prachtige baai, maar zwaar gehavend door de orkaan Thomas in 2010, vlak na alle filmopnames. De ravage na de orkaan ( 5 doden in het dorp ) moet enorm zijn geweest , ze zijn erin geslaagd weer op te krabbelen, maar er moet nog veel gebeuren. Hier weer uitklaren van de Grenadines, maar vooral weer chillen!

Wallilabou baai

Uitzicht op de baai met de Wildeman in het midden

De Grenadines, een eilandenreeks waar superlatieven voor ontbreken, een belevenis , hier deden en doen we het voor. We sluiten het voor altijd in ons hart!