De 3e en 4e week in Portugal

15 t/m 27 september 2014

Zuidelijke winden, swell en regen, kortom wachten en geduld hebben

Deze derde week stond in het teken van plannen maken en liet zien dat plannen maken tijdens een lange reis één ding is, maar dat de praktijk je vanzelf flexibel maakt.
Je leert ook beseffen wat nu eigenlijk swell inhoudt en wat je er tegen kan doen. Ook hebben we gemerkt dat sommigen wel heel ver gaan om alles alleen te doen.  ’s Avonds in je eentje aankomen als het 45 knopen wind waait en je ook nog eens oververmoeid bent, je moet maar durven.

Vertrek vanuit Povoa de Varzim

In de loop van de week werd het wel wat minder en op zondag 22 september vonden we het wel genoeg en zijn we vertrokken naar Porto, een tochtje van 20 mijl.

Geen wind nu en dus motoren, waardoor we om 13.00 uur in de Marina van Porto aankwamen en eerst maar eens de dieseltanks weer lieten volgooien. Relatief nieuwe haven uit 2012, toen kon het nog, hoewel ook hier subsidie uit Brussel aan te pas is gekomen.

De volgende dag nog een keer per bus naar het centrum van Porto, maar nu van de andere, oude, originele en mooie kant gezien.

Bouwmarkt midden in Porto. Persoonlijke behandeling op afroep, geen nummer en als je niet reageerde dan pakte de medewerker een toeter en roept je om

We hebben allebei genoten van de smalle straatjes, typische huizen, alle kleine winkeltjes en ateliertjes. Ik stond opeens in de oudste borstelmakerij van Portugal, allemaal handwerk, van overgrootvader tot kleinzoon nu.

Rivier de Douro

De kade langs de Douro en natuurlijk weer de brug vormden de verdere hoogtepunten.

Aan de noordkant van de Douro liggen alle grote port en wijn proeverijen. Wij kwamen hier opeens terecht in een meet en taste restaurantje dat net 2 maanden geleden geopend was door vader en zoon. Na afloop van een heerlijke tapasschotel voor 2, kregen als toegift een film te zien in een piepklein bioscoopje met plaats voor 20 personen.

De volgende dag nog lekker gelanterfant in en rond de haven en boodschappen gedaan in een gigantische supermarkt ( Continente)

Woensdag 24 september vonden we het hier ook wel weer welletjes en gooiden we los om 09.00 uur, stroom mee, dus waren we zo buitengaats. Ons plan was te vertrekken richting Madeira. Vanaf ca..14.00 uur konden de zeilen eindelijk weer omhoog en kon tevens tante Truus weer aan het werk, hetgeen ze buitengewoon goed uitvoerde. Voor de wind met de bulletalie gingen we ook de nacht in Uiteindelijk liet de wind ons in de steek en hoorden we ook nog eens een raar geluid vanaf de schroefas, dit bleek achteraf een gebrek aan smering te zijn, even drukken op de bekende gland en alles was weer normaal. Vroeg in de morgen toch maar weer de motor aangezet en besloten we Madeira nog even te laten wachten en koers te zetten naar Nazare. Hier liepen we rond 09.30 uur binnen en konden we aanleggen in een kleine maar gezellige Marina. Helaas bleek Jose de volgende dag een flinke migraine te hebben en moestern we onze plannen wederom bijstellen.

Wat ons steeds meer begint op te vallen is het feit dat Portugal het op dit moment niet bepaald gemakkelijk heeft. Er wordt vreselijk geteerd op alles wat is geweest, zaken worden nu nauwelijks meer afgemaakt of slechts half afgemaakt en onderhoud kan er al helemaal niet of nauwelijks meer af. Alles wat niet direct noodzakelijk is, kent een btw tarief van 23 % of is wegbezuinigd en anders vreselijk duur gemaakt. De werkloosheid is hoog, iedereen probeert op zijn of haar manier wat extras bij te verdienen, overal vind je bv. kleine winkeltjes annex koffiehuisjes.  Voor mijn gevoel relatief weinig kleine kinderen, ook een geldkwestie? Grote projecten zijn vooral nog met Europees geld gerealiseerd.

Niet iedereen heeft een wasmachine. Dan maar naar de gemeenschappelijke wasplaats.

Weliswaar is de levenstandaard lager dan in Nederland, maar veel moet worden geïmporteerd en is dus voor veel Portugezen gewoon erg duur. Groente, fruit, brood is belachelijk goedkoop. Boeren, telers, bakkers verdienen vast geen dikke boterham meer. Drank is goedkoop, maar diesel weer niet. Kortom zoals gezegd een land in onbestendig weer.